החשיבות בנהלי בטיחות בעבודה מקצועיים

פעם, לפני הרבה שנים עבדו ללא נהלי בטיחות בעבודה כלל. כיצד זה יתכן? הרי הנהלים מאחסנים בין שורותיהם את כל הידע והניסיון הקשור בעבודה. התשובה היא בכך שבעת שקדמה למהפכה התעשייתית העובדים היו מאוגדים בגילדות לפי סוג המלאכה וסודות המקצוע עברו במשפחה מאב לבן. הילד שהיה צמוד לאביו מגיל צעיר מאד, למד גם את כללי הבטיחות ואיך להתמודד מול הסיכונים בעבודתו.

היום אין זה כך. סטודנט, שברשותו כמה ימי חופשה מתייצב באתר בנייה והמנהל מצוות אותו להיות עוזר טייח, מוצא עצמו עובד על פיגום בגובה שנים עשר מטר מבלי שטיפס אפילו פעם אחת קודם לכן על פיגום.

המנהל, שאיכות העבודה חשובה עבורו והוא יודע כי הסטודנט אינו טייח מקצועי מצוות אותו כעוזר לטייח. מבחינת הבטיחות הסיכונים לעוזר טייח ולטייח בעבודה על הפיגום שווים, אבל לטייח יש הרבה ניסיון בעוד שלעוזר מעט. הסיכויים של העוזר ליפול מהפיגום גבוהים בהרבה.

כיצד פותרים את הבעיה שהמנהל נדרש לסיים את המלאכה כמה שיותר מהר ומצד שני אין לו את הזמן והפנאי ללמד את הסטודנט את כללי הבטיחות בזמן קצר?

התשובה לכך היא בקיום נהלי בטיחות בעבודה מקצועיים המשמשים כחומת מגן עבור המנהלים והעובדים באתר מפני התנהגות מסוכנת. נהלי בטיחות מתמצתים את כל ניסיון העובדים הוותיקים, את התקנות ואת החוקים וכל דבר אחר הקשור לעבודה באתר. הנהלים אותם אנו מציעים נכתבים ע"י מומחים שלוקחים בחשבון תמונה רחבה יותר מהצורך המיידי של המנהל.

לדוגמא: ניתן לכתוב בנוהל כי עובד חדש לא יעלה על פיגום שמעל גובה של שישה מטר במשך החודש הראשון לעבודתו או נוהל המחייב פיקוח צמוד לעובד חדש ע"י עובד ותיק למשך שבועיים.

נהלי הבטיחות בעבודה צריכים להתייחס לכל הסיכונים באתר ולתת להם פתרונות שימושיים. מאגר נהלי עבודה שכתיבתם נעשתה ע"י מומחים בעלי ניסיון והם אושרו ע"י מנכ"ל החברה, משחררת את מנהל העבודה מוויכוחים מיותרים ומחייבת אותו לפעול לפי תקנות ונהלי הבטיחות שקבעה החברה.

מאמרים נוספים

ביקורת בטיחות במקומות עבודה

מנהלים רבים טועים לחשוב כי האחריות על בטיחות העובדים היא על ממונה הבטיחות. ואין זה כך. ממונה הבטיחות פועל מתוקף חוק ארגון הפיקוח על העבודה – 1954. החוק מגדיר את תפקיד הממונה באופן ברור - לוודא כי העבודה מתנהלת בצורה בטוחה והעובדים לא ייפגעו. ממונה הבטיחות אינו אחראי...

קראו עוד

ניגודי אינטרסים ותאונות עבודה בענף הבניין

כיצד גורמים ניגודי אינטרסים לתאונות עבודה בענף הבניין? ניתן לחלק את בעלי העניין בענף הבניין לשלושה, כאשר לכל אחד ישנו אינטרס שונה ובחלקים מסוימים נוגדים את האינטרס של הקבוצה האחרת. שלושת הקבוצות הן: היזמים, פועלי בניין והדיירים.  שחקן נוסף במגרש שאין לו קשר ישיר עם...

קראו עוד

מדוע הפועלים נהרגים באתרי הבנייה?

בסדרת הפוסטים הקרובה ננתח את הסיבות העיקריות לשאלה: מדוע הפועלים נהרגים באתרי הבנייה מבוא – פוסט ראשון בסדרה בבסיס תקנות הבטיחות של ישראל נמצאת פקודת בתי החרושת משנת 1946, שהסתמכה על כך שלמפעלים היה אינטרס לשמור על העובדים ככוח עבודה קבוע במפעל ולכן ההנהלה ראתה חשיבות...

קראו עוד