ניהול בטיחות בחברות בנייה

 האם ניתן לשפר את איכות הבטיחות באתרי בנייה? השיטה שפותחה ע"י חברת ריסק עבור ניהול בטיחות בחברות בנייה היא בשורה מרעננת.

מדוע מתקשות חברות בנייה בניהול הבטיחות באתרים בצורה מוצלחת? התשובה פשוטה: ברוב החברות אין מנהל בטיחות מומחה ולא קיימת שיטת ניהול בדוקה וטובה.

ניהול הבטיחות בחברות בנייה מתחלק בין מספר בעלי מקצוע:
מנכ"ל החברה –  אחראי לכלל הבטיחות בחברה
ממונה הבטיחות – הגדרת תפקידו נקבעת ע"י המדינה ולא על ידי החברה
מנהל העבודה – אחראי מבחינת החוק על הבטיחות באתר, אך בהעדר סמכויות להורות ולהנחות עובדים שהוא אינו המעסיק הישיר שלהם ובהעדר משאבים לממש את צרכי הבטיחות ידיו כבולות
עוזר הבטיחות – תפקידו להתריע על מפגעים יומיים למנהל העבודה

איש מבין בעלי התפקידים שהזכרנו לא הוכשר לנהל מערך מורכב כפי שקיים בחברות בנייה, מערך הכולל השתנות על בסיס יומי, ריבוי אתרים ומספר לא מבוטל של עובדים שאינם עובדי חברה.

בנוסף לכך, ברבות מחברות בנייה לא קיימות כלל הגדרות תפקיד לאחראים על הבטיחות ואין חלוקת אחריות וסמכות ברורה. לכן, כל אחד מבצע את תפקידו לפי הבנותיו ובהתאם לאינטרסים שלא תמיד עולים בקנה אחד עם צרכי הבטיחות של החברה. זו אם כן הסיבה שניהול הבטיחות ברוב חברות הבנייה מתבצע ברמה נמוכה ולא אפקטיבית.

כיצד ניתן לשפר את המצב?

חברת ריסק – ניהול סיכונים בעבודה מציעה שיטת ניהול בטיחות בחברות בנייה המותאמת לקשיים הקיימים בענף. חברתנו תחנוך ותלמד את העוסקים בבטיחות כיצד לנהל את הבטיחות איש איש בתחום אחריותו. במשך שישה חודשים נעזור להקים ולתפעל מערך בטיחות יעיל שיכול להתמודד בהצלחה עם המורכבות הגדולה בקיום הבטיחות באתרי בנייה.

מאמרים נוספים

ביקורת בטיחות במקומות עבודה

מנהלים רבים טועים לחשוב כי האחריות על בטיחות העובדים היא על ממונה הבטיחות. ואין זה כך. ממונה הבטיחות פועל מתוקף חוק ארגון הפיקוח על העבודה – 1954. החוק מגדיר את תפקיד הממונה באופן ברור - לוודא כי העבודה מתנהלת בצורה בטוחה והעובדים לא ייפגעו. ממונה הבטיחות אינו אחראי...

קראו עוד

ניגודי אינטרסים ותאונות עבודה בענף הבניין

כיצד גורמים ניגודי אינטרסים לתאונות עבודה בענף הבניין? ניתן לחלק את בעלי העניין בענף הבניין לשלושה, כאשר לכל אחד ישנו אינטרס שונה ובחלקים מסוימים נוגדים את האינטרס של הקבוצה האחרת. שלושת הקבוצות הן: היזמים, פועלי בניין והדיירים.  שחקן נוסף במגרש שאין לו קשר ישיר עם...

קראו עוד

מדוע הפועלים נהרגים באתרי הבנייה?

בסדרת הפוסטים הקרובה ננתח את הסיבות העיקריות לשאלה: מדוע הפועלים נהרגים באתרי הבנייה מבוא – פוסט ראשון בסדרה בבסיס תקנות הבטיחות של ישראל נמצאת פקודת בתי החרושת משנת 1946, שהסתמכה על כך שלמפעלים היה אינטרס לשמור על העובדים ככוח עבודה קבוע במפעל ולכן ההנהלה ראתה חשיבות...

קראו עוד